tisdag 13 december 2005

jultankar

förra året var vår första jul tillsammans. vi skulle ha alla tre bonusbarnen hos oss hela helgen, och därför kändes det viktigt att skapa våra egna traditioner. mycket demokratiskt bestämdes vad som skulle finnas (och inte finnas!) på julbordet, när vi skulle äta, när julklapparna skulle delas ut osv. jag minns att jag var den enda som hade knäck som en del av traditionen, barnen visste knappt vad det var! självklart blev det knäck, i långa banor, och de älskade det... vi bakade pepparkakor, lussebullar, gjorde julgodis och klädde granen. alla mina tomtar hittade nya ställen i vårt hus.
på julafton kom mina föräldrar, och efter middagen kom tomten - med skägget ut-å-in!



ett minne för livet... vi lärde oss att kvantitet är bättre än kvalitet när det gäller barnens julklappar, och att spara trumfkortet till slutet av julklappsutdelningen - på så sätt blir alla nöjda och glada!

i år har vi bara vår egen lilla hanna på julen, de andra ska vara med sin mamma. vi åker till nyköping och firar med hannas mormor och morfar, och med morbröder, mostrar och kusiner. syskonen dyker upp lagom till nyår, och får sina julklappar då. vi kanske borde diskutera nyårstraditioner?

jag ser fram emot hannas första jul. hon vet redan vad tomten är (vi har många!), men resten är hon ännu ovetande om. *längtar*

Inga kommentarer: