onsdag 14 december 2005

om skator.



Här där vi bor finns det väldigt många skator. Jag har egentligen ingenting emot dem, tycker att de är ganska vackra, speciellt när de flyger som på bilden. Jag tycker bara att det är tråkigt att jag inte kan mata de små talgoxarna som kommer och tigger så snällt, eftersom skatorna jagar bort dem och äter upp maten. Hänger jag upp en talgboll tar det tio minuter innan skatorna har slitit sönder den och ätit upp all mat. Det är ingen mening med att försöka jaga bort dem, de kommer snart tilllbaka. Antar att de behöver mat de med... Ofta klänger de sig fast på fasaden på husen här och söker små insekter under listerna.

Härom dagen gick jag förbi ett stort snårigt buskage som växer här i närheten. Det började skymma, och där fanns hur många skator som helst, säkert fler än femtio. De satt utspridda bland buskarna, som om de gjorde sig beredda för natten. Anar att det är där de övernattar.

Hanna tycker om skatorna, de är stora och lätta att se. Hon blir glad när hon ser dem.

Inga kommentarer: