söndag 11 februari 2007

svenska kockens band

Uppdrag i Genève

det är tidigt 80-tal och jag och min bror lyssnar jämt på Lustans lakejer. Ja, när vi inte lyssnar på Ratata, Ultravox, Depeche mode, Visage eller nåt liknande. Våra stackars föräldrar lider i tystnad. Tills en dag när mamma säger: "Men - han sjunger ju på svenska!" Hon hävdar att Johan Linde sjunger otydligare än svenska kocken i mupparna, och ända sen dess har hon kallat Lustans för svenska kocken band - senast häromdan: "jag såg att svenska kockens band ska vara med i melodifestivalen."

Fler gamla hjältar i mello: jag gillade verkligen Tom Wolgers och Irma Schultzs coola combo "Paris Bis", och visst, de är ju också med i årets mello, hon i sällskap med Uno, och han igår med Lustans. Kan inte minnas vad deras bästa låt hette, men har singeln där uppe. Synd att jag inte har någon grammofonspelare längre.

2 kommentarer:

Masse sa...

mmm... riktig nostalgichock igår... Det till och med lät som på 80-talet... Men de såg inte ut som på 80-talet... småtragiskt faktiskt...

Jag är nästan som du sa...

åh, jag fick rysningar när han började sjunga - exakt samma röst!