tisdag 17 april 2007

mysko pricks

Idag när Hanna kom hem från dagis fick hon direkt dyka ner i badet. Det var hög tid redan i går, men ingen (läs: jag, Sven jobbade ju sent) orkade, så idag var det dags.
Det första jag märkte var att hon hade bleka prickar på överkroppen. Sen fick jag se att fötterna, underbenen och låren var täckta av något som såg ut som nässelutslag.
När jag tog upp henne ur vattnet kliade hon sig en del, men det slutade hon med efter ett tag.
Nu, en timme senare, är utslagen nästan borta, kvar är bara lite rött.

Hon hade ju feber i helgen, kan det vara typ vattkoppor? Eller nån annan barnsjukdom?
Vi får avvakta till i morgon, om hon fortfarande är prickig får hon väl stanna hemma. Kliar det alltför mycket har jag en tub hydrocortison.

McDreamy, nu är det dags för hembesök!

1 kommentar:

Anonym sa...

E hade skumma prickar över hela kroppen inkl. under fötterna och händerna efter 1 dags mycket hög feber. De verkade dock ej klia och hon var pigg i övrigt. Prickarna bleknade efter ett par dagar och försvann. I samma veva var det något/några barn till på dagis som hade samma symptom, en var hos läkaren och en variant av 3-dagars feber konstaterades. Har man ej feber under 3 dagar kan det yttra sig i prickar istället efter typ 1 dag som smittar sålänge de är kvar. Kan det vara samma???