lördag 1 september 2007

lördagsnoja

Ibland händer det på lördagsmorgnarna att jag vaknar med ett ryck och undrar om jag försovit mig. Sen kommer jag på att det är lördag och jag är ledig. Men först måsta jag verkligen övertyga mig själv: hur vet jag att det är lördag? Vad har jag för bevis?

Exempel på bevis:
  • saker vi gjorde på jobbet igår som vi bara gör på fredag
  • program på tv igår som bara sänds på fredagar
  • mat och annat vi åt (och drack) igår som tyder på att det var fredag
När jag bodde själv hade jag en fredagsvana som också hjälpte till att minnas på lördagsmorgonen: jag åkte alltid och handlade på väg hem från jobbet, och sen låg jag i sängen och läste Aftonbladets Pulsbilaga och åt Toblerone. Varje fredag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet! Det där e jätteläskigt. Jag har haft det ganska så ofta på sista tiden, vet inte varför. Problemet för mig är att jag jobbar ju varannan lördag och hur ska jag då veta vilken lördag det isf är när man vaknar sådär i panik?? Ett par gånger har jag t.om sprungit in i duschen på direkten jag vaknat och där kommit på att jag faktiskt inte jobbar...

Jag är nästan som du sa...

oh, det verkar jobbigt... ännu större anledning att noja, alltså.
Puh!