måndag 21 juli 2008

tre veckor

Jag har varit ledig i fem veckor nu, och ska vara ledig i ytterligare tre. (Jag vet, det är ett enormt privilegium att vara lärare och få 8 veckors sommarlov, men det är inte det det här ska handla om).
Just nu känner jag lätt ångest över att sommaren börjar lida mot sitt slut, men jag vet att jag snart kommer att börja tänka på jobbet igen, planera och fundera. Precis som vanligt. Och när den där dagen kommer, då när jag ska börja, då kommer jag att vara utvilad, med fulladdade batterier och jag kommer att se fram emot det nya läsåret. Det är alltid roligt att få träffa jobbarkompisarna, och, så småningom, eleverna. Och ganska skönt att livet återvänder till det vanliga, till rutinerna.

Fast inte än. Än finns tid att njuta av ledigheten, att ta dagen som den kommer, att göra vad man vill när andan faller på. Sven jobbar, men nästa vecka är han ledig och då blir det road trip för oss tre i lilla familjen. Sen har jag ytterligare en vecka, och då ska Hanna få vara några timmar på dagis, bara för att skola in sig lite efter alla dessa lovveckor. Då blir det storstädning av huset, med tvätt av täcken, kuddar, fönster och allt sånt. Och det är också då jag kommer att mentalt förbereda mig på den kommande terminen.

Livet är gott. Världen är stor. Här sitter vi, jag och min bror... eller jag menar min unge, och tittar på Molly Mus medan vi väntar på att middagen ska bli klar.

Over and out.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker också att det ska bli skoj att börja jobba, fast jag har ju varit ledig i 1 1/2 år.... Spännande! /Jenny