torsdag 28 augusti 2008

Hur?

Från 1 juli ska man ha intyg från dagis om man har varit hemma med sjukt barn. Det innebär att jag som lärare också kommer att få skriva intyg för sjuka elever. Allt detta kan man läsa på Försäkringskassans hemsida. Men vad jag inte förstår är HUR??? Finns det nån blankett, och var finns den i så fall? Eller räcker det med en handskriven lapp "Härmed intygas att Kalle var sjuk då och då"?
Morr. Såna här otydligheter blir jag galen på. Eller är det bara jag som har missat nåt? Och en sak till: om det ska skickas intyg med post lär ju det betyda att vabb-pengarna tar ännu längre tid på sig.
Kan nån förklara?

Update: okej, nu vet jag. När man anmäler vab skickas det hem en blankett. Varför står inte det på hemsidan? Och vem har bestämt att det ska ingå i mina arbetsuppgifter? Min chef känner inte till något om detta, säger hon. Jag kan inte tänka mig annat än att hon delegerar intygsskrivandet till oss lärare, hon kan ju inte hålla koll på flera hundra barns frånvaro.

1 kommentar:

P sa...

På dagis visade de mig en såndär blankett. De hade fått info om det och var ganska så bekymrade över detta fenomen. Jag tycker att det är urbota korkat och tänk om inte dagis, skola eller what ever, har kvar uppgifter om barnet var sjuk eller inte just den dagen. Får jag som förälder ingen ersättning då eller??? Jag bara undrar?! Ibland har jag varit två månader sen med att skicka in vab-blanketten och om det inte finns uppgifter kvar då om mitt barn på dagis så kan jag fetglömma stålarna eller??
Jag blir galen på alla dessa papper!