söndag 17 maj 2009

Liljekonvaljer

Idag kom min mor och far hit. Sven fyller i morgon och de ville fira honom. Vi åt svensk färskpotatis, sill, lax och annat gott, och till efterrätt jordgubbstårta.

De hade med sig lite av varje, present till Sven, docka och pysselbok till Hanna, och till mig: rabarber och en hink med lite uppgrävda plantor från min fasters trädgård. Bland annat några liljekonvaljer. Dessa härstammar i sin tur från Dammgruvan, och det är jag extra glad för.

Dammgruvan är nämligen den plats där min far växte upp, och där min farmor och farfar bodde när jag var liten. Liljekonvaljerna från Dammgruvan är inte vilka liljekonvaljer som helst, som ni förstår. Min kusin, till exempel, gjorde floristen som gjorde hennes brudbukett gråhårig eftersom hon absolut krävde att buketten skulle innhålla liljekonvaljer från Dammgruvan.

Och nu växer de i min trädgård.

Inga kommentarer: