lördag 9 maj 2009

tidsfördriv

Det här med barnfri tid är något som vi inte är bortskämda med. Med farmor i Kopparberg och morfar/mormor i Nyköping och närmsta släkting (Masse&Görel) fem mil bort söder om stan är det bara att gilla läget. Det vi gör gör vi med minst ett barn i släptåg. Inte så att jag har något emot det, men de få stunder på tu man hand är guld värda.
I morgon infaller en sådan stund, mellan 13.30 och 15.00. En och en halv timme, under vilka Hanna kommer att befinna sig på barnkalas. Och nu har jag så svårt att bestämma mig: vad ska vi göra då?

Här är några alternativ som har dryftats:
  • åka i väg och äta lunch någonstans
  • gå en promenad tillsammans (vädret?)
  • tokstäda
  • rensa ut en massa överflödiga leksaker och städa ur lekstugan ( mycket enklare om inte H är med...)
  • sova eller nåt...
Den som lever får se. Stay tuned.

Update: det blev lunch på lokala fiket samt lite trädgårdsjobb...

1 kommentar:

P sa...

Åkej, jag är expert på att trycka in så mycket som möjligt på så lite tid som möjligt.
Trixet är att hela tiden tänka "Tetris" Först å främst går punkten "sova" bort. Det får man göra nån annan gång. Direkt när du vaknar i morgon förbereder du lunchen samt för att städa. Kasta ut alla mattor mm så att det bara är att snabbt roffa åt sig snabeldraken direkt när H gått hemmifrån. Under tiden sätter du maken i arbete på ett extremt tidspressat schema i lekstugan. Obs! Du måste ha skrivit x antal tydliga punkter på en lista som ska göras, annars blir det frågor på vad som ska göras. Städa undervån på 30 min och övervån på samma tid. 30 min går till att äta lunch och plocka undan. Promma tillsammans å hämta H, eller skicka S ensam. Då hinner du oxå skura köket skinande blankt medans du plockar in i diskmaskinen.
Voilá! Alla punkter avklarade på 1,5 timme!!