tisdag 8 juni 2010

utmaning

Ända sen jag började mitt nya jobb i november har det varit klart att jag ska följa min förskoleklass upp i år ett och sen vidare. Alla glada och nöjda med det, barn, föräldrar och inte minst jag själv.

Till i fredags.

Saken är den att vår skola ligger i ett otroligt populärt område med stor inflyttning, och att de dessutom håller på att bygga två hundra nya hus gör ju inte direkt att trycket på skolan har lättat. Klasserna blir större och större och närmar sig i flera fall trettio elever per klass - i ganska små klassrum. Nu är gränsen nådd och i fredags fattades flera viktiga beslut: två treor med nästan 30 elever i varje blir till tre treor. Två förskoleklasser och två ettor, alla med 25-28 barn blir till två f-klasser, två ettor och en f-1:a. Som jag ska ha. Vi plockar 5-6 barn ur varje klass och gör en ny åldersblandad klass. Jag följer inte min nuvarande klass utan tar med mig några barn och skapar en ny grupp.

Och hej och hå vilken bomb det blev!! Massa oroliga föräldrar har hört av sig, alla jättenöjda med att klasserna blir mindre men alla väldigt angelägna om att just deras barn ska få stanna i sin klass.

Nåja, som en kollega sa: till jul har alla glömt och allt är som vanligt igen.

Så som ni förstår har jag fått lite att tänka på. Jag har jobbat åldersblandat tidigare, men det var länge sen och nu måste jag uppfinna hjulet igen. Roligt!

Inga kommentarer: