lördag 25 september 2010

6 år

Den här helgen, den sista i september, är det sex år sen vi flyttade in i vårt hus. Vi hade känt varandra i fyra månader, och jag var redan i fjärde månaden med Hanna. Att bo i min lägenhet i Hässelby var inget alternativ, och Svens lilla lägenhet i Vallentuna centrum var redan för liten för vår växande familj. Fyra barn (varav en baby) och två vuxna i en 2½:a - nej, det gick ju inte. Att köpa bostadsrättsradhuset var ett snabbt och billigt alternativ, även om vi redan från början var lite trångbodda - det fanns bara 4 sovrum och vi behövde egentligen 5.

Åren gick och vi har till och från tittat på andra, större hus, men inte slagit till. Vi har nog trivts lite för bra för att vilja byta, och det har funkat ganska bra för killarna att dela rum. Nu befinner vi oss i ett läge där vi snart kan börja titta på mindre hus, eftersom barnen växer och så småningom kommer att lämna boet, så varför flytta nu?

Det är lätt att känna att det inte händer så mycket här hemma, men när man minns tillbaka så har det hänt massor: vi har målat och fixat alla sovrum, och bytt golv i det ena. Vi har satt in massor av garderober. Vi har totalrenoverat det ena badrummet. Hallen är också fixad med ny tapet, ny inredning och klinkersgolv med golvvärme. Kökets matplats har fått nya tapeter och är allmänt uppfräschat och de flesta vitvaror har bytts ut (utom kyl och frys, men de sjunger på sista versen...). Och nu sist: en vägg är byggd och vi ska snart börja måla och bygga om trappan.

Ute då? Jo, framsidan har fått ny trappa och nytt gräs. På baksidan har vi rivit det fula hemska uterumemt (tillhåll för katter och spindlar) och vi har byggt ett trädäck. Tomten har vuxit i och med friköpet, och vi har planterat häck.

Så vad jag menar är: det är lätt att fokusera på allt som vi inte har gjort, men man måste också komma ihåg allt som vi de facto har gjort.

Sex år. Det kan nog bli lika många till, skulle jag tro. Vi trivs här.

Tillägg: pannan glömde jag! Den är också ny!

1 kommentar:

P sa...

Har inte varit här på ett tag. Igår kväll satt jag och pillade med bloggen å den blev lila. Idag skrev jag vidare ett inlägg om att vi faktiskt kanske har hunnit en del ändå på det här året vi bott. Lustigt att vi skrivit om nästan samma sak och bytt till samma färg nästan precis samtidigt!