söndag 9 januari 2011

Skafferitömning

Så här i januari ekar det lite tomt i plånboken, och sånt kan ju kännas jobbigt. Men jag har upptäckt att jag tar det som en utmaning - nu gäller det att tänka efter innan man åker och handlar, och att ha koll på vad som redan finns hemma.

Jag trodde att vi hade dåligt med mat hemma, men vid en utgrävning i frysen hittade jag två fläskfiléer, kycklingfiléer, ett torskblock, köttfärs, vårrullar, pyttipanna, kassler, oxfilé, en massa frysta grönsaker, klyftpotatis, pommes, potatisbullar, bacon, riven ost mm. Och i skafferiet finns det ris, pasta, svampkonserver, krossade tomater, havregryn och mycket annat. Så nej, vi behöver inte svälta. Nu har jag gett mig attan på att all mat ska ätas upp innan vi åker och handlar mer! Jag har till och med bakat eget bröd :)

Men vissa saker måste vi handla, förstås. Frukt, färska grönsaker, ägg, mjölk och sånt. Potatis - billigt och gott. I kväll blir det fläskfilé med hasselbackspotatis, tror jag. Gott och lätt!

1 kommentar:

P sa...

Vi körde det rejset i december. Det var ganska så kul faktiskt, det fanns ju fullt med mat där! Det som finns kvar i frysen nu är i princip en blodpudding, lite grönsaker, glass, några kanelbullar och en halv påse jordgubbar. Vi har sådeles nått nästa nivå- fylla på frysen. Det känns skönt.