lördag 25 juni 2011

Att skjuta upp saker.

Ni vet ibland när man skjuter upp saker gång på gång, drar sig för att göra just den där grejen, utan någon speciell anledning? Och sen när man äntligen gör det så tar det typ ingen tid alls? Det problemet har jag när det gäller att plantera. Jag köper gärna hem plantor, men sen blir de stående, för själva gräva-grop-grejen är ju såååå tråååkig!

Förra året köpte vi två häggmispelplantor för att täppa till ett hål i häcken som snöplogen åstadkommit. De plantorna (som visade sig vara liiite fel sort, visserligen misplar, men inte exakt samma som de vi har) blev stående i sina krukor hela sommaren och till slut hade jag dödförklarat dem.

När våren kom visade det sig att det fanns lite liv i den ena. Jag klippte bort allt dött, och mot alla odds växte den och blev en jättefin planta. I sin kruka. I kväll, ett drygt år efter inköp, har jag äntligen gjort det.

Det tog exakt tre minuter.

Nu ska jag bara få tummen ur med de två hostor jag köpte i våras (i alla fall den ena ser fin ut fortfarande), tomatplantan som står i sin lilla planteringskruka i köksfönstret, och för att inte tala om alla sommarblommor som fortfarande inte kommit ner i sina fina krukor. Vilken dag som helst nu.

Inga kommentarer: