måndag 24 oktober 2011

vatten

Igår när vi höll på i tvättstugan fick vi stänga av vattnet några gånger. Sen på kvällen när Hanna hade badat och jag skulle skölja ur schampot ur hennes hår märkte jag att det var dåligt tryck på vattnet. Sven försökte kolla om det var något vi gjort, men hittade ingenting. Trycket blev sämre och sämre och jag fick lite panik, hade tänkt ta en dusch innan sängdags eftersom håret var i skriande behov ev en tvätt.

Sen fick jag se på facebook att det var fler här i byn som saknade vatten, en del var helt utan, och samfälligheten skrev att det var en läcka på en vattenledning nånstans. Pust! Fortfarande jobbigt, men inte vårt fel :)

I morse var vattnet tillbaka så att vi kunde duscha, men vi måste koka allt vatten som ska drickas först. I skolan fick vi ransonera mjölken, och barnen har väl aldrig varit så törstiga.... själv hade jag försett både mig själv och Hanna med vattenflaskor upptappade igår innan trycket försvann helt. I morgon har vi uppmanat alla barn att ta med eget vatten.

En kollega tyckte att det var ju bra att det här hände just på FN-dagen, för då föll det sig naturligt att prata om att alla inte är lika lyckligt lottade som vi, som har rent gott vatten i kranen när vi vill.

Inga kommentarer: