torsdag 3 juli 2014

Kul sak att göra tillsammans med sin hästgalna dotter, om man har någon

Rida islandshäst!! Så sjukt kul!

Trots tveksamt väder (regn i början, vilket ledde till mycket väta och gegga i skogen) hade vi en toppendag. Hanna fick rida lilla fina Katla, och jag fick den mycket större Gustur. Vi red tillsammans med fyra andra mer eller mindre nybörjare (en kille hade enligt egen utsago aldrig varit i närheten av en häst tidigare), rakt ut i skogen. Många härliga galoppsträckor, men även islandshästen egen gångart tölt, mycket mjukare än trav. I nästan två timmar var vi ute, och jag kände mot slutet att jag förmodligen inte skulle kunna ta mig ner från hästen på ett vidare snyggt sätt. Inte blev det bättre att att jag slog knäet rakt i en björkstam vilket gjorde galet ont, trodde ärligt att jag krossat knäskålen....

Tillbaka i stallet hasade jag mig av hästen och stapplade sen runt som en stelopererad gamling. Alla leder och muskler värkte, för att inte tala om knäet. Men hästarna skulle skötas förstås, och sen fick vi även leda ut dem i hagen igen, en promenad på nån kilometer eller så. När vi körde hem kunde jag inte lyfta vänsterfoten för att koppla ur, utan fick lyfta benet med handen. Helt slut alltså.

Men kul var det, både Hanna och jag är överens om att det här gör vi snart om igen!



Inga kommentarer: