söndag 14 januari 2007

stormy weather


Det stormar i Sverige. På vägen hem från Anna höll jag på att blåsa av Essingeleden - vår bil är rätt vindkänslig. Pratade júst med min mamma som bor nära Skavsta flygplats, och de hade sett plan som gick in för landning men som fick gå upp igen. Tydligen hade de omdirigerat plan från Göteborg till Skavsta, men under hela kvällen hade det inte kommit några plan alls. Tur att man inte är ute och flyger, med andra ord...
Vi pratade lite om vad vi ska göra om strömmen går. Vi har elvärme, så då blir det kallt.... vi får väl klämma ihop oss i sovrummet, klä på oss och tända en massa värmeljus. Och frysa, om det blir långvarigt. Skrämmande vad utelämnad man är åt vädret! Så mycket som man bara tar för givet. "Hmm, vi har strömavbrott. Jag ska kolla på nätet/påTV/lyssna på radion om dom säger nåt..." "Nä visst, nä..." Som tur är blir vi sällan drabbade, kan inte föreställa mig hur det känns att bo i de hårt drabbade områdena - där är väl strömavbrott tyvärr vardagsmat.
Nåja. Min väckarklocka är batteridriven, så jag behöver inte oroa mig för att försova mig i morgon.
Så skickar jag en tanke till alla som på något vis har drabbats av orkanen och säger god natt.

4 kommentarer:

Masse sa...

Visst är det trist med spam i kommentarerna...

Anyhow... Det gäller att veta exakt var man har ljus och tändare eller alternativt ficklampa för att man ska kunna sätta fungera när det är strömavbrott. Och många har dessutom inte vatten vid strömavbrott... Känn på den...

Jag är nästan som du sa...

Hannas bästa just nu är att fickla, så det är nog bara att fråga henne efter ficklampan...

P sa...

Jag är beredd! Har rotat fram ALLA ljus och tändare/ tändstickor vi har och lagt på köksbordet!
Något som jag aldrig gjort tidigare när de har varnat och strömmen faktiskt har gått.....
Kanske ska jag ta fram ljusstakarna oxå så jag har nåt att ställa ljusen i.....Kan va bra!

P sa...

Jag är verkligen glad att det var förra helgen vi flög till Tärnaby och inte den här....Min flygrädda arbetskamrat hade nog fått hjärtstillestånd i alla vindar.