fredag 29 februari 2008

fredagslugn

Nu har bonusbarnen åkt hem till sin mamma, och Hanna och jag är ensamma. Vi har jobbat ute på förmiddagen. Först gav vi oss på syrenbuskarna, men det var lite för tungt för mig, och Hanna blev rastlös - finns inte så mycket att göra för henne på baksidan just nu. Vi gav upp och gick runt till framsidan, efter att ha hämtat ut alla sandleksaker från förrådet. Mycket roligare, tyckte Hanna och grävde glatt!

Själv räddade jag livet på de stackars kvarglömda påskliljorna som stod och ruttnade i en kruka från förra året - men som grott igen. Nu fick de komma bort från den ruttna blöta jorden (luktade inte hallontårta, kan jag meddela!) och ner i en rabatt istället. Sen tömde jag övriga kvarglömda krukor ner i skottkärran (mer bajslukt) och körde bort alltihop till komposten. Tyvärr har två av mina favvokrukor inte överlevt vintern - den ena hade tappat botten, den andra hade det gått en stor skärva ur. Jag får skylla mig själv, borde ha tagit in dem i höstas (men de billiga påskiga krukorna från ikea har minsann klarat sig!)

Vi får ta en till dust med syrenerna i eftermiddag - kanske att pappa hinner komma hem och hjälpa till lite innan det blir mörkt?

Inga kommentarer: