lördag 1 mars 2008

jobbprat

Det här är intressant. Barnlediga lärare kan gå i tjänst under loven och alltså få full lön fast de inte jobbar. När jag var hemma med Hanna gjorde jag likadant, självklart. Förutom att få lite mer pengar hjälpte det till att dryga ut föräldradagarna (vilket i sin tur gör att jag kan vara ledig en dag i veckan under resten av terminen).

Rätt eller fel, det kan ju diskuteras. En kollega till mig har en dotter som fick barn samtidigt som jag, och hon fick behålla flera av sina löneförmåner under ledigheten (jobbdator, bil etc), och dessutom fick hon "föräldralön" från företaget - en summa varje månad, osäker på hur mycket men några tusen var det iaf. Som kommunalanställd lärare har man inte de förmånerna, däremot har vi alltså möjligheten att gå i tjänst på loven.

Vad jag vill ha sagt med det här kanske luddiga resonemanget är väl att alla jobb har sina fördelar och nackdelar.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Ja, Jonas får ersättning upp till 90 % av sin lön när han är föräldraledig och det får min bror också. Men det är ingen som klagar över det eller tycker det är orättvist. Vi lärare får gå i tjänst under lover, det är inget olagligt så varför ska vi då inte utnyttja detta? Varför ska man som lärare vara "snäll" och inte utnyttja det som går att utnyttja? Men det ska alltid hackas på lärare, de har det ju sååååå bra med lov. Men det är hårt slit att vara lärare också. Den som tycker vi har det bra kan ju alltid bli lärare själv. *morr*

Anonym sa...

Eller så kan man bara va föräldraledig med den ersättningen och de dagar man får från försäkringskassan.

Jenny sa...

Ja det kan man också vara och så är det ju för de flesta. Men om det finns möjligheter att kunna vara ledig längre, lagliga möjligheter, så kan jag inte se varför man inte ska utnyttja dessa.

P sa...

Nä, det vore ju ganska puckat att bara "ge" bort det. Tror inte att nån som har möjligheten skippar det av ren medkänsla för andra som inte har det...Tycker absolut att man ska utnyttja de möjligheter som finns. Det jag tycker är skumt är att varför vissa företag kan ge xtra ersättning medans andra inte gör/kan det. Vad är haken liksom??

Anonym sa...

Det handlar väl om personalpolitik... en del företag har det, andra inte. Tyvärr.

Jenny sa...

Ja, vad är haken? Det är dumt att inte alla kan hjälpa föräldrar som är hemma. Det blir orättvist.