tisdag 28 oktober 2008

Guinea Pig

I går var jag på skolforum-mässan i Älvsjö. På förmiddagen lyssnade jag på en föreläsning om hur man kan skriva sig till läsning med datorns hjälp. Norske professorn Arne Trageton berättade om en metod som i korthet går ut på att eleverna under de första skolåren enbart använder sig av datorn när de ska skriva, och att de på så sätt inte bara lär sig bokstäverna snabbare, utan också lär sig läsa och producerar texter av högre kvalité jämfört med den traditionella läs- och skrivinlärningen.

Det här är intressant, tycker jag. Många barn har helt enkelt inte de motoriska förutsättningarna som krävs för att forma snygga bokstäver, och allt för mycket kraft och energi går åt till det istället för att verkligen kunna skriva det de vill.

När jag kom hem igår öppnade jag ett tomt worddokument, ändrade textstorleken till 36 punkter och lät Hanna gå lös på datorn. Hon älskade det. I dag ville hon skriva igen, och nu hade hon klivit upp ett steg och visade stort intresse för var de olika bokstäverna fanns på tangentbordet. Tillsammans skrev vi långa listor med namn på hennes nära och kära. Och sen skrev hon sitt namn helt på egen hand. Utan minsta hjälp från mig. Hon kunde också känna igen flera ord och "läsa" dem.

Min egen lilla försökskanin!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Louise tycker också att det är kul att sitta vid datorn och knappa. Hon känner igen massor av bokstäver och vet vilka som är mammas, pappas, Alexanders osv bokstäver. Jag tror också på det här. Ska absolut pröva lite nu när jag har en etta, roligast vore det dock att pröva det fullt ut om man får en ny etta någon gång. Jag vill ha boken, kan vi inte beställa några ex till skolan?

Anonym sa...

Är det inte det vi alltid sagt, hon är ett geni den lilla sötnosen!!! Kramar till er alla från Mm o Mf