tisdag 14 oktober 2008

Home alone

Jag är ensam hemma. Slutade tidigt idag eftersom jag ska jobba sent på torsdag, Sven är på sitt jobb och Hanna hämtades på dagis av kompisen Elin och hennes mamma.

Det hör verkligen inte till vanligheterna, att jag är alldeles ensam hemma. Det är nästan så att det känns som att jag är här olovandes, som att jag skolkar eller fuskar på nåt sätt. Jag kommer på mig själv med att tassa runt så ljudlöst som möjligt.

Jag har nästan tre timmar på mig innan jag ska hämta Hanna. Frågan är bara vad jag ska göra:

  • träna?
  • sova på soffan? (gud, när gjorde jag det senast?)
  • jobba lite i trädgården?
  • städa och tvätta?
  • åka till centrum och fika?
Jag har inte bestämt mig ännu. Vad skulle ni ha gjort?

Det blev lite av varje. Jag har hängt en maskin och laddat en ny, lagt in ren tvätt i skåpen, burit upp sommarkläder och -skor för vinterförvaring, varit ute och rensat lite i trädgården, planerat några tulpanlökar, slängt duken som legat på utebordet hela sommaren (en gång röd, nu milt solblekt rosa) och lite annat. Nu är det en timme kvar tills jag ska hämta Hanna, nu ska jag lägga mig på soffan en stund. Tror ni jag borde ställa alarmet?

För ett år sen

2 kommentarer:

Masse sa...

tränat! (oväntat va?)

Jag är nästan som du sa...

ja, men jag vågar nog inte, mår inte helt okej. Det är nåt virus eller nån infektion som hänger kvar. Funderar på en promenad till centrum och tillbaka (5-6 km), med fikapaus. Behöver lämna en sen bok på biblan, och vädret är ju fint.