måndag 17 november 2008

efterlysning

Den senaste tiden har jag varit sjukt sugen på att göra en vegetarisk lasagne, men hittar inget bra recept. Nån som kan hjälpa mig? Hoho, Görel, Masse? Någon??

Läste en bra bok hos min svägerska Eva i helgen. Den var skriven av Fredrik "mr. GI" Paulún och innehöll typ tio punkter till ett hälsosammare och friskare liv. Han skrev bl a om mat, motion, bra och dåligt fett, antioxidanter, blodsocker och en massa annat på ett enkelt och lättfattligt sätt. För att förenkla så kan man säga att han gav mig tre riktlinjer:
  1. ät fisk minst tre gånger i veckan
  2. ät rött kött högst tre gånger i veckan
  3. ät mycket grönsaker och frukt
Så lätt, och inget nytt, men väl värt att fundera på. Fiskdelen uppnår jag hyfsat okej, minst två gånger i veckan brukar det bli, förra veckan tre. Rött kött blir det inte ofta, men desto oftare halvfabrikat och processat kött som korv, mamma Scan och sånt. Där får det bli skärpning. Vad gäller frukten och grönsakerna så äter jag det varje dag men där finns gott om utrymme för förändringar. Jag skulle vilja bli bättre på att laga vegetariska rätter, därav nödropen ovan. Alla typer att tips, recept, lankar etc emottages med tacksamhet!

6 kommentarer:

Masse sa...

Spenatlasagne

1pkt djupfrysta hela spenatblad (250gr)
1-2krm riven muskot
1burk kesella
1dl riven parmesanost

Tomatsås:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
200g färska eller djupfrysta champinjoner
1msk olja eller smör
1pkt krossade tomater (370g)
1 grönsaksbuljongtärning
ca 8 skivade gröna oliver
1-2krm sambal oelek
1tsk basilika
1tsk oregano
0,5tsk timjan
salt och peppar
8-10 fullkornslasagneplattor
2-2,5dl mjölk
1-2dl riven ost

tina spenaten, krama ur och skär grovt. Krydda med muskot. Lyft grytan av värmen rör ner kesella och parmesan.
Tomatsås: fräs löken och vitlöken och svamp i fettet på svag värme en stund. Tillsätt tomater, grönsaksbulj och oliver. Smaksätt med sambal, örterna och salt och peppar. låt såsen koka 10 min utan lock.
Förkoka lasagnen om det behövs.
Varva spenat, lasagneplattor och tomatsås i en smord ugnssäker form. Spenatfyllningen ska vara underst och tomatsåsen överst. Häll på mjölken och strö över rivna osten.
Gratinera i 225grader i ca 30minuter. Oma man inte använder förkokta lasagneplattor minskas mjölkmängden med 1dl.

Allt enligt rutiga vegetariska kokboken. Jag skulle nog toppa med lite fetaost och skippa muskoten.

Anonym sa...

Jag säger som jag sagt till Masse: Var kommer matlagnings- och bakningsintresset ifrån? Det måste varit latenta gener från någon gammal släkting! Mm

Jag är nästan som du sa...

masse: å tack, det där ska jag nog prova, fast minus oliverna... men du har ingen sån där med typ aubergine, zucchini, morötter och sånt?
Mamma: jag tror pappa har dolt nåt för dig :)

Anonym sa...

Oliverna kan vara... Men prova med att byt ut spenaten mot aubergine. Vad kan hända? Att det blir oätligt?

Anonym sa...

Det kommer från mig ;-)

Masse har nog blandat ihop grekiskt och italienskt. Jag skulle skippa fetan och lägga på ett tjock lager mozarella. Finns giant-size förpackningar på Willy's jättebilligt. Gå att frysa i mindre bitar. Man kan åka dit bara för mozarellan.

P sa...

Viktväktarna har en kokbok som jag tror heter just "Vegetariskt" i den finns ett recept på en grymt god lasagne. Ska se om jag kanske hittar det åt dig!