onsdag 31 december 2008

2008

Januari: Hanna börjar på Fjärilen, Ellinor åker till Düsseldorf och blir borta en månad. Influensan slår till. Vi köper en ny bil, en röd, och bokar en semester på Mallis för hela familjen.

Februari: Halsfluss igen... och strax därpå lunginflammation. Penicillin och sjukskrivning i två veckor. Hela sportlovet går åt till rehabilitering.

Mars: Hanna fyller 3 år och får en egen lektuga! Vi går på trädgårdsmässa och börjar smida planer för vår lilla plätt. Vår panna gick sönder, en ny kostar 40 000:-. Hanna blir rädd för Färghäxan på Bolibompa och vi får hem en egen fjärilslarv som så småningom ska bli en puppa och sen en fjäril. Vi gör en påskbesök på Fjärilshuset och en söndagsutflykt till ett kallt, blåsigt och stängt Uppsala. Hanna gör sitt livs första tandläkarbesök och får ett klistermärke.

April: Sven och jag får gå på boksläppsfest, Hanna och jag ser "Maskresan" på teater och går på trädgårdsmässa med Görel. Vi inreder lekstugan och åker till akuten med Hanna som har ont i armen. Jag "får" (köper själv) ett fint namnhalsband och vi åker till Junibacken. Det brinner på dagis och vi bygger ett trädäck på baksidan. Valborg firas tillsammans med mormors födelsedag i Nyköping.

Maj: Jag får gå på en fantastisk kurs i vackra Kyrkhamn, och Masse samlar in pengar till cancerfonden med sin mustaschkampanj. Jag får en varning av min optiker och nya linser. Ellinor fixar i sitt rum och vi köper en ny dammsugare. Vi firar 2:årig bröllopsdag och Mors dag med de coola lemurerna på Skansen. Hanna gör illa sin arm igen och Sven får en ny utelampa i födelsedagspresent. Masse springer maran och jag fixar festen - pastasallad och kladdkakor till måååånga hungriga löpare!

Juni: två tyska flickor flyttar in för en vecka, det blir sommarlov, vi har inbrott i bilen och hela familjen åker till Mallorca för en fantastisk vecka med sol och bad! Hanna upptäcker Lejonkungen och vi får jaga land och rike runt efter filmen.

Juli: Vi gräver och planterar häck, det blir mycket jobb i trädgården med diverse projekt. Vi åker till underbara Tom Tit's en solig dag. Kusinerna från Kopparberg kommer och vi besöker Cosmonova och Skansen. Hanna och jag besöker mina kusiner i Nyköping, badar i pool och klappar taxar. Månaden avslutas med en härlig road trip genom Sverige: vi besöker Astrid Lindgrens värld, bor granne med en skummis i Småland och dricker drinkar på 23:e våningen i Göteborg.

Augusti: Hanna flyttar in i eget rum och när dagis börjar får de äntligen komma tillbaka till Ekeby efter branden. Annika fyller 40 och firar med stor fest och det blir dags att börja jobba igen. Vi ser "Hujedamej" på Skansen med Hanna Hedlund och Linus Wahlgren.

September: vi börjar träna och min vän Anna dyker upp. Det blir shopping och en tur till vackra Sigtuna. Vi bowlar i Högdalen och Hanna får ont i armen igen fast ingen förstår varför. Hennes första biobesök blir "Mamma Mu och Kråkan".

Oktober: vi åker till Nyköping och får lite minisemester. Ny byrå till sovrummet, nya skor till Hanna. Våra mammor blir krassliga och vi oroar oss. Vi får höstlov och går på bio igen - Lilla Spöket Laban, den här gången. I Kopparberg får vi uppleva vinterns första snö!

November: Hanna blir sjuk, jag blir sjuk, Sven får gå på klassreunion i Kopparberg. Hanna lär sig att göra kullerbyttor, det kommer snö och vi åker skidor och pulka. Jag går på mammografi för första gången och vi börjar med julförberedelserna.

December: Mera sjukt, ingen träning för mig på hela månaden. Vi får besök i carporten av en sovande skummis, och julpyssel och Luciafirande på dagis blir en given succé. Vi får en ny dator och firar morfar med middag i Nyköping. Julen firas hemma med alla barn och Masse och Görel som gäster. Tomten kom! Året avslutas med att jag har ont i ryggen, och därefter får jag feber och ont i halsen. Nyårsafton tillbringas hemma i lugn och ro.

Gott nytt år!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är mycket som händer på ett år, små saker, stora saker, tråkiga saker och roliga saker! Kul att läsa sammanställningen. Mf och Mm önskar alla ett riktigt Gott Nytt År till er alla och ett stort Grattis till familjens 18åring på fredag!Kramar från oss!

Anonym sa...

Tack detsamma,gott nytt år till dej och din fina familj!! Kramar B