torsdag 25 december 2008

Lido

Tidigt i somras hamnade jag på en loppis i Högdalen tillsammans med min svägerska Görel. Mitt fynd blev min underbara rödprickiga kaffekanna, se länk. Men det första jag såg var sex fina Lido-assietter från Upsala-Ekeby, till det facila priset av 6:- styck. Eftersom jag inte hade några kontanter (Görel betalade kaffekannan så länge) gick jag vidare, bland borden. Men så småningom sökte jag mig tillbaka till assietterna, de var ju så fina och jag ville verkligen ha dem, men de blev just sålda till nån annan. Till Görel. Kände mig lite som Emil när han upptäcker att den elaka hästhandlaren köper Lucas på marknaden i Vimmerby, men jag var glad för Görels skull, de skulle passa fint på hennes söta lilla torp.
I går fick jag en ömtålig julklapp, "till svägerskan från svägerskan". Inuti låg de. Mina fina, fina assietter. TACK Görel, de är underbara!



(Bilden har jag lånat från Tradera, där utropspriset är 50:- styck...)

Om man googlar lite kan man se att Lido formgavs av Kjell Blomberg och tillverkades mellan åren 1957-61.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var 1 krona styck hälsar Görel.