måndag 5 januari 2009

torrt

Vi har en sk "väderstation" här hemma. Där kan man avläsa temperatur ute och inne, luftfuktighet ute och inne, se en väderprognos och kolla när det är fullmåne.

Eftersom vi har elvärme har vi alltid haft problem med torr luft inomhus på vintern. När jag var gravid och när Hanna var liten minns jag att jag hängde blöta handdukar över fönsterbrädorna på nätterna. Ett tag provade jag också att spruta vatten direkt på gardinerna, men de fick så fula fläckar så det var ingen bra idé.

I går på dagen var luftfuktigheten 22% i sovrummet, och lite mer utomhus. På kvällen var det så torrt i sovrummet att det enda man kunde avläsa var ett dystert "LO" på displayen. I morse, efter att vi sovit 3 personer där, var värdet 27%, men däremot var det "LO" utomhus. I skrivande stund visar båda mätarna "LO".

Händer, mun, läppar, ja hela kroppen skriker efter fukt, allt blir statiskt och det slår gnistor så fort man rör vid något. Krukväxterna slokar konstant. Läget är akut.

Alldeles nyss, när Hanna hade badat, spolade jag i några decimeter skållhett vatten i badkaret och lämnade dörren öppen. Dessutom vattnade jag alla krukväxter frikostigt och lämnade vattenkannan full med vatten på fönsterbrädan i vårt sovrum.

Om någon har fler tips mottar jag dem gärna! / hälsn. "Torr i norrort"

5 kommentarer:

P sa...

Mitt tips är att tvätta. Tvätta tvätta tvätta.
Och häng upp överallt.
Inte så kul kanske, men tvätta är en sak jag är bra på ;)

Anonym sa...

Det är lika illa i Oppeby. Jag säger som P: Tvätta tills det är tomt i Tvättkorgen! Blöta handdukar hjälper inte mycket, skålar med vatten går inte för vi har så kalla fönster så orchideerna fryser ihjäl!!!Mm

Anonym sa...

nog tvättas det här, men den hänger på tork i tvättstugan. Kanske ska hänga nästa maskin i badrummet i stället?

P sa...

Och i vardagsrummet. Å köket. Å hallen. Tapetsera med tvätt!!!!
Det kommer helt klart vara orginellt!

Jag är nästan som du sa...

hmmm, vet inte om jag är så sugen på det.... nog för att vi har tvätt så det räcker, men den får nog stanna i tvättstugan...