tisdag 17 februari 2009

öron

I går kväll vaknade Hanna plötsligt och klagade över värk i höger öra. Hon var ledsen och kunde inte somna om så hon fick lite Alvedon. I morse sa hon att det hade gått över.

Idag på eftermiddagen gjorde det ont igen. Men den här gången i vänstra örat. Mer Alvedon, men hon fortsatte ändå att beklaga sig ibland. En slurk till innan läggdags, och nu håller vi tummarna för en smärtfri natt.

Men som den datavana morsa av 2000-talet som man är så har jag såklart googlat. Vad jag förstod av det hon sa så har hon också lock för örat, så förmodligen är det så att hennes slemhinnor är svullna av förkylningen, vilket är helt normalt. Och eftersom det var det andra örat hon hade ont i i kväll så är jag inte orolig.

När vi växte upp var min ena bror ett sånt "öron-barn", med otaliga öroninflammationer (till skillnad från mig som mig veterligen aldrig har haft det). Hanna har aldrig tidigare haft problem med öronen, och jag hoppas verkligen att hon ska slippa det i framtiden också. Så nu håller vi tummarna!

5 kommentarer:

Anonym sa...

L klagade också över ont i örat härom veckan men jag gav ipren eftersom det ska mota bort inflammationer om hon nu hade någon på g och gav mycket nässpray för det har vår öronläkare sagt att vi ska göra. Både L och A hade många öroninflammatoner tyvärr innan L blev 2 år och A fick rör i öronen. Jag tror att det är därför L varit så mycket sjuk för att hon ätit så mycket antibiotika när hon var liten. /J

Jag är nästan som du sa...

Tack för tipset! Tyvärr gillar H inte Iprén, hon föredrar alvedon... men jag förstår varför hon har ont i örat, det har jag med av och till, det är helt klart förkylningen som ställer till det.
Vi har som tur är sluppit ge henne antibiotika än så länge, peppar peppar!

Anonym sa...

Ja det är tur att ni sluppit det. Det har nog bidragit till att hon är så frisk. Jag tror inte att hon kommer att få problem med öroninflammationer nu för L har inte haft en enda sedan hon var två år tror jag och det är inte vanligt att man får problem med öronen när man är så stor som H. Dessutom ger man sällan antibiotika för öroninflammation till barn som är över 1 år, då ska man bara spraya, spraya och åter spraya med nässpray (koksaltlösning och nezeril enligt anvisningarna) och hoppas att det går över och att trumhinnan inte spricker för då blir det antibiotika. Fast jag är ingen doktor trots att jag känner mig som en efter alla läkar och sjukhusbesök vi gjort ;-) J

Anonym sa...

problemet är bara att hon så lätt får näsblod... så jag är lite försiktig med nässpray.
jaja, idgh är hon iaf på dagis och har det bra! Ingen öronvärk i morse och natten var också lugn. Vi hoppas på det bästa.

Masse sa...

Jag är den ena brodern! Det blev både en och två antibiotikakurer för mig när jag var liten. Man visste inte bättre. Jag kommer ihåg den intensiva smärtan i örat och den sköna befrielsen när det värkte hål i trumhinnan...