onsdag 1 juni 2011

träning

Jag har alltid varit en periodare när det gäller träning, men nu ahr träningsperioden pågått ovanligt länge - ända sen i julas har jag tränat regelbundet. Jag varierar mellan styrketräning på gymmet, gruppträning som zumba, core och indoor walking och utomhusträning: promenader och löpning, samt en och annan cykeltur. Det är roligt, jag mår bra och vikten kryper neråt sakta men säkert. Sven är också inne i samma flow, även om han föredrar gymmet. Vi peppar och inspirerar varandra, ser till att den andra kommer iväg - vi brukar träna den kväll det inte är nattning (vi turas om), och åtminstone en gång under helgen, helst två.

Jag har också upptäckt ännu en träningsform: mamma-träning. Träning som äger rum mellan jobb och dagis. Ett hypereffektivt träningspass på max en halvtimme - allt enligt devisen att all träning som blir av är bra träning. Så här går det till: man smiter från jobbet lite tidigare, åker till gymmet och byter om. Uppvärmning på löpbandet: gå snabbt en minut, springa tre minuter, gå en minut. Klart. Sen kör man ett antal maskiner, jag brukar fokusera på bålen och brukar hinna kanske sex olika övningar. Två set á 12 reps på varje. Sen snabbt in i omklädningsrummet, hämta grejerna och sen ut till bilen. Hämta på dagis, sen hem och duscha. Perfekt! Det brukar bli åtminstone ett sånt pass varje vecka, ibland kombinerat med en kvällsrunda senare samma kväll.

Inga kommentarer: